Levenslijn en leestekens
In deze opdracht moesten wij een levenslijn maken, met hoogte en diepte punten. Ik heb op dat moment gekozen voor momenten die me te binnenschoten en waar ik fijne herinneringen en/ of geleerde lessen aan heb overgehouden.

Wat ik mij kan herinneren van mijn eerste tot vijfde jaar is dat ik erg veel bij mijn oma was. Vooral van haar huis heb ik fijne herinneringen en er is mij veel bij gebleven. Van het samen schommelen, tot de geur van de schone was die zij ophing buiten terwijl ik naar haar keek. Daarnaast woonden al mijn neefjes en nichtjes in de buurt, dus waren er altijd anderen om ons heen.
Verder weet ik nog dat mijn moeder mij altijd meenam naar het park en wij daar gingen fietsen en eendjes gingen voeren.
Dit zijn twee hoogte punten, omdat ik nog steeds veel waarde hecht aan zulke momenten.
Op mijn zesde ben ik gaan paardrijden. Via school kon je je eens in de zoveel tijd opgeven voor een proefsport, uiteindelijk heb ik dit zes jaar gedaan.
Ook werd mijn broertje geboren toen ik zes jaar oud was. Ik weet nog dat ik het jammer vond dat het geen meisje was, maar nu ben ik er toch wel erg blij mee.
Ergens rond mijn tiende zijn mijn ouders uit elkaar gegaan, dit heb ik opgeschreven als diepte punt. Voor mij is dit een diepte punt omdat ik vanaf dit moment erg met mijzelf in de knoop kwam, de breuk zelf was eigenlijk juist positief. Achter deze situatie zet ik een uitroepteken, vanaf dit moment ben ik gaan leren mijn eigen keuzes te maken.
Tussen mijn tiende en vijftiende is er veel gebeurd in mijn leven. Ik heb als hoogte punt mijn eindmusical van groep 8 opgeschreven, maar eigenlijk was heel groep 8 voor mij op dat moment een hoogtepunt. Ik werd op de basisschool altijd gepest, maar in groep 8 was dat helemaal over. Van alle jaren op de basisschool was groep 8 de leukste en heb ik dat leuk af kunnen sluiten door middel van de musical.
Toen mijn ouders uit elkaar gingen, was ik veel bij mijn familie. Dit vind plaats rond mijn elfde levensjaar. Mijn moeder moest veel werken en ik kwam niet veel bij mijn vader. Hierdoor ben ik een stukje zelfstandiger geworden en ben ik veel alleen gaan doen. Ik leerde bijvoorbeeld alleen met de trein te gaan en te koken. Ik was ook veel alleen thuis, dus er was niemand die mij controleerde. Achteraf vind ik dat ik hier erg volwassen mee ben omgegaan, vandaar dat het een hoogte punt is.
In deze periode ben ik ook gestart met de HAVO, dit vond ik toen heel erg spannend. Omdat ik veel gepest werd op de basisschool, had ik geen idee hoe dit zou gaan lopen. Uiteindelijk viel het heel erg mee en kreeg ik al snel wat vriendinnetjes en kwam ik gelukkig goed mee met de lessen.
Ik denk dat ik het contact met mijn vader heb verbroken op mijn twaalfde, dus in mijn eerste jaar van de Havo. Deze gebeurtenis heb ik gemarkeerd, omdat dit voor mij een belangrijk keuze moment is geweest. Ik zou er graag een punt achter willen zetten, omdat dit mij meer rust geeft.
Helaas heb ik mijn Havo niet af kunnen maken op mijn eerste middelbare school. In mijn derde jaar, drie maanden voor de zomervakantie, verhuisden wij van Arnhem naar Tilburg. Ik heb deze gebeurtenis als hoogte- en dieptepunt opgeschreven, omdat ik het er toen echt niet mee eens was. De eerste twee jaar in Tilburg waren echt verschrikkelijk, al mijn familie en vriendinnetjes woonden in Arnhem. Daarnaast was er al zoveel aan het veranderen voor mijzelf, dat het mij heel veel moeite heeft gekost om mij aan te passen en het te accepteren.
Uiteindelijk weet ik eigenlijk nog steeds niet of het ook een hoogtepunt is geweest, maar heb ik hier wel mijn leven kunnen opbouwen en nieuwe mensen leren kennen. Achter deze gebeurtenis zet ik een vraagteken, omdat ik mij soms nog steeds wel eens afvraag hoe het was geweest als wij in Arnhem waren gebleven.
Op mijn zestiende deed ik voor het eerst Havo examen, hier ben ik opzettelijk voor gezakt. In Arnhem vond ik school altijd leuk, maar ik vond deze school niks aan. Ik kon mijn draai niet vinden, wist niet meer wat ik leuk vond om te doen en wist het eigenlijk allemaal niet meer. Ik besloot dan maar om niks te doen. Ik heb dit gemarkeerd en opgeschreven als dieptepunt.
Het volgende examenjaar wist ik het eigenlijk nog steeds niet, wat er voor zorgde dat ik ook toen mijn best niet heb gedaan. Uiteindelijk ben ik een Mbo opleiding gaan doen.
Het Mbo kostte mij niet zoveel moeite, dus ben ik daarnaast 4 dagen gaan werken. Ik mocht mijn Mbo in het tweede leerjaar starten, omdat ik anders ouder zou zijn dan mijn klasgenoten.
Na mijn Mbo opleiding heb ik twee jaar fulltime gewerkt bij Slagroom Eten & Drinken, een horeca gelegenheid in het centrum van Tilburg. Ik was toen 19. In deze tussen jaren heb ik veel geleerd, vooral over mijzelf. Ik heb nieuwe mensen leren kennen en had eindelijk het gevoel dat ik weer een beetje kon ademhalen. Ik had natuurlijk best wel veel vrijheid en ik heb veel kunnen nadenken over wat ik nou wilde en wie ik was. Ik zet een uitroepteken achter mijn tussen jaren, omdat ik er achteraf veel aan heb gehad.
Na twee jaar werken, ben ik op mijn 22e toch begonnen met HRM en heb ik nog geen moment spijt gehad. Achteraf had ik graag gewild dat het allemaal wat sneller was gegaan, maar ik heb wel veel geleerd.